KEDUDUKAN HADITS DI SISI AGAMA ISLAM

 السلام عليكم ورحمة الله

KEDUDUKAN HADITS DI SISI AGAMA ISLAM

Hadits-hadits Rasulullah saw yang dikumpul dan direkodkan oleh Imam Bukhari, Imam Muslim, Tirmidzi, Abu Daud, Ibnu Majah, Nasa’i, dan lain-lain (yang mana jumlahnya ialah seramai  23 orang – ke-enam-enam tadi – yang diakui sebagai pengumpul dan perekod hadits itu) adalah sumber kedua selepas Al-Quran.

Hadits adalah apa yang direkodkan yang terdiri daripada perkataan Nabi saw, perbuatan Nabi saw, dan apa saja yang didiamkan Nabi saw menunjukkan kebenarannya dilakukan.

Sumber kepada hadits-hadits yang menceritakan perilaku rasul saw itu adalah wahyu daripada Allah Ta’ala sendiri.

Wahyu adalah yang diturunkan atas perintah Allah Ta’ala kepada Nabi saw, yang mana himpunan wahyu-wahyu ini jadilah apa yang dipanggil Al-Quran, manakala hadits adalah juga wahyu daripada Allah Ta’ala kepada Nabi saw tetapi bukanlah ayat Quran.

Hadits adalah sumber yang ke-2 selepas al-Quran. Dalam pengistibatan atau pengeluaran hukum hakam agama Islam, hadits-hadits shahih dan hasan dapat digunakan sebagai dalil selepas ayat-ayat Al-Quran.

Hadits-hadits dhoif diterima sebagai dalil untuk sesuatu amalan fadha’il (iaitu fadha’il amal – kelebihan untuk amalan), tetapi tidak boleh digunakan sebagai dalil hukum hakam melainkan dengan caranya yang memerlukan penjelasan tersendiri.

Hadits-hadits palsu tertolak sama sekali.

Dalil akan kedudukan hadits-hadits Rasulullah saw dalam perkara ini adalah firman Allah Ta’ala yang saya sebutkan sebelum ini, Surah Al-Hasyr, ayat 7::

﴿ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ﴾

Maksudnya::

Dan apa jua suruhan yang dibawa oleh Rasul Allah kepada kamu maka ambillah akan dia serta amalkan, dan apa jua yang dilarang kamu melakukannya maka patuhilah larangannya.

Satu lagi dalilnya adalah, firman Allah Ta’ala dalam Surah An-Najm, ayat 3-4::

﴿ وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى (3) إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى ﴾

Maksudnya::

Dan ia (iaitu Nabi Muhammad saw) tidak memperkatakan (sesuatu yang berbohong dengan agama Islam) menurut kemahuan dan pandangannya sendiri.Segala yang diperkatakannya itu (sama ada Al-Quran atau hadits) tidak lain melainkan wahyu yang diwahyukan kepadanya.”

Jadi, jelas hadits-hadits yang dikenalpasti shahih, hasan dan dhoif mengikut pentarafan melainkan yang palsu juga adalah sebenarnya wahyu daripada Allah Ta’ala kepada nabi saw yang bukan Quran, tetapi haditslah.

Wallahu Subhanahu Wa Ta’ala A’lam.

Sekian.

0 Responses to “KEDUDUKAN HADITS DI SISI AGAMA ISLAM”



  1. Tinggalkan Komen

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s





%d bloggers like this: